Header

Kam po Česku?

Jelikož se letos velké množství lidí rozhodlo trávit dovolenou tady u nás, přináším ti pár tipů na české lokality, které jsou krásné a nebudeš se tam mačkat jako ve frontě na Sněžku (nebo alespoň na některých).

Je to vlastně výlet, který jsem realizoval hned po maturitě, jako takový "dáreček" pro sebe. Místa můžeš navštívit jednotlivě, ale nejlepší je to takhle naráz. Pojímám to tedy spíše jako takový manuál na ten nejlepší víkendový trip po Česku! Potřeba je auto, ale dobrodružní študáci to zvládnou i na kole nebo vlakem (akorát to zabere více času).

Pravidlo první – Vezmi si kamaráda!

Kdo jiný by tě fotil při kravinkách?

První zastávkou je Bořeň, což je skalnatý vrch v Českém středohoří. Vypíná se vysoko nad údolím řeky Bíliny. Je třeba absolvovat tedy menší výšlap, ale nahoře to opravdu stojí za to. Výlet se samozřejmě musí naplánovat na den, kdy bude hezky a nebude pršet, jinak tě čeká akorát výhled do ničeho. A protože se chystáš na výlet po celé ČR, určitě zkontroluj dopředu počasí na všech místech, na která se chystáš. Google maps tě jednoduše navedou k parkovišti pod kopcem, odkud pak vyrazíš po turistické značce až k vrcholu.

Doufám, že sis nezapomněl vzít sebou spacák a stan a nebo že máš alespoň kombíka, protože o to větší zábava cestování bude. Jedeme lowcost. Po cestě je spousta obchodů jako Lidl, tudíž jídlo a pivka můžeš nakoupit tam.

Na Bořeni pokecáš, pojíš a můžeš vyrazit na jedno z nejkrásnějších míst v ČR, a tím je lom Velká Amerika! (Momentálně zde nebude ani milion zahraničních turistů, ale o to více Čechů, takže to vlastně vyjde na stejno.) Nádhera, opět vás mapy dovedou na parkoviště, od kterého je to pár minut pěšky a vy se dostanete po hraně lomu na místo z fotky.

Ale pozor na cestu. Jdete přímo nad propastí a uklouznout nechcete!

Je zde mnoho možností co dělat, můžete se procházet jen tak okolo, zkusit najít ještě Malou Ameriku nebo lom Mexiko.

Další zastávkou je Děčínský sněžník. Opět tě mapy dovedou až na parkoviště, kde necháš pár korun a můžeš vyrazit rovnou nahoru. Cesta je moc hezká a výhledy jsou k nezaplacení! Samotná historická rozhledna na Sněžníku mě zase tolik neuchvátila, i když je z ní krásný výhled. Riskantně vypadající výběžky skal pro mě byly mnohem zajímavější. Takže určitě doporučuji!

Tak to byla třetí zastávka a jedeme dál! Pravčická brána v Českém Švýcarsku. No jistě, ikonická skalní brána, kterou by měl ve svém životě vidět každý alespoň jednou. Ještě, že kdysi dávno zakázali chodit na ni nahoru, jinak by nám z ní nic nezbylo. Nicméně i v současnosti je v okolí několik vyhlídek přímo na bránu. Je to hezká procházka. V areálu se platí vstupné, proto je dobré dorazit v rozumných hodinách, aby ti nezavřeli jako nám. V okolí jsme měli také trochu problém s parkováním. Ale víte jak, kdo hledá, ten najde.

A to by nám, nebo spíše mně nedalo, kdybych se nemohl podívat na pořádný západ slunce! V Českém Švýcarsku prostě západ nemůžeš vynechat. Už si přesně nevzpomínám na název této vyhlídky, ale byla skvělá. Zahlédli jsme ji při hledání místa na spaní a západ jsme stihli jen tak tak!

Na ty kameny radši nelez, je pod tebou asi 30 metrů propast dolů :)
Další den byl naším cílem Luž v Lužických horách. Jeli jsme zde skrze Německo, ale myslím si, že se sem dá dostat i přes ČR. Vyrazili jsme hned brzy ráno, protože jsme chtěli stihnout východ slunce. Bohužel se neopakoval náš včeřejší úspěch na vyhlídce v Českém Švýcarsku. Výhled, který měl v Luži vypadat takto:

Vypadal asi nějak takto:

Tak jsme se alespoň trošku prošli. Nakonec přišlo to, čeho jsme se obávali nejvíce, začalo pršet a nepřestalo několik dalších hodin, což nám pokazilo další body našeho výletu. Proto ti radím dobře, ať kontrluješ předem hlavně počasí! Další naší zastávkou byly Prachovské skály. Bohužel stále totálně pršelo. Přidávám tedy alespoň fotku, abyste měli představu o těch krásných horách, kde jsme měli být, ale nebyli.

Dalším cílem byly Drabské Světničky. Já osobně jsem o tomhle místě nikdy neslyšel, ale příjemně mě překvapilo! Parkování je zde zadarmo a procházka na hodinku. Doporučuju.

Světničky jsou skutečně moc krásné – všude ty skály kolem, člověka nenapadne nic lepšího, než na nějakou vylézt. A ano, samozřejmě, že já se i po tom dešti, kdy bylo všude bahno a všechno klouzalo, rozhodl na jednu skalku vydrápat. Nahoru jsem se dral asi hodinu. Samozřejmě, že jsem uklouznul. Měl jsem opravdu velké štěstí, chytil jsem se jednoho stromku, co tam byl a zachránil jsem si při nejmenším nepěkné zlomeniny. Bylo to velmi nebezpečné, raději to nedělejte.

Skála nalevo, bílá bunda a miniaturní já v tranzu, ale dokázal jsem to!
Vyhlídka byla hezká a hlavně přestalo konečně pršet. Problematická byla i cesta dolů. No nebudu to tady rozepisovat, podařilo se, ale posadil jsem se párkrát na zadek, tudíž bílá bunda už bílá nebyla.
Jako poslední zastávku zmíním asi vůbec tu nejhezčí – Vyhlídka máj. Byli jsme tam vůbec v ten nejlepší čas. Bylo po spršce, takže vyhlídka byla úplně prázdná. Po cestě začalo vykukovat sluníčko, z lesů se vypařovala voda. Neskutečná nádhera:

Nejhlavnější myšlenkou tohoto článku je, že nepotřebuješ zahraničí, drahý hotel a miliony suvenýrů, aby sis užil "dovolenou". Nepotřebuješ nic kromě auta, spacáku, odvahy a lásky k přírodě.
A proč jsem psal, že jde o jakýsi manuál? Představ si, že na trase, kterou jsme absolvovali znáš další zajímavá místa, která bys mohl navštívit nebo máš na výletování více času než jen víkend. Je to tak jednoduchý, místo toho, abys někam jel sto kilometrů, podíval se na něco a jel zase zpátky, si z toho můžeš udělat takový ČR roadtrip! Je dobré udělat nějaký okruh, aby ses nikdy nevracel stejnou cestou zpátky a viděl toho více. Můžeš začít na Šumavě a pak jet k Luži jako my, můžeš to vzít ještě dál a dál. Čím více destinací, tím více zábavy a objevení něčeho nového! A proč takhle neprojet třeba uplně celou Českou republiku kolem dokola?